הסכם גירושין בהסכמה

מבוא

הליך הגירושין הינו הליך המביא לסיום מערכת היחסים בין בני זוג .

בסיום ההליך יש להסדיר את כלל העניינים המשפחתיים והכלכלים , כאשר הדרך לגירושין היא באמצעות פנייה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני.

לבני זוג  יש את זכות הבחירה האם לבחור לפעול על דרך ההסכמה שמשמעותה הסכם גירושין בהסכמה שמקבל תוקף פסק דין,או,לבחור בדרך של קיום דיונים משפטיים שהכרעתם נקבעת ע"י הערכאה הדיונית הקובעת ומכתיבה במסגרת פסק דין את הסדר הגירושין , וזאת לאחר התדיינות משפטית של הצדדים.

הבחירה באיזו דרך לנהוג מושפעת ממספר גורמים היכולים לתת תשובה שונה ממקרה אחד למשנהו.

הגורמים העיקרים החשובים ביותר הינם: הם טיב הקשר בין בני הזוג , מי הוא הצד השני, מה הביא את הצדדים להתגרש , מהם הסיכויים המשפטיים ? , בהילות אחד הצדדים לסיים את ההליך , תזמון , הערכאה בה מתדיינים, וכד' .

ניתן לומר שאיש מקצוע טוב ושקול שהינו גם טקטיקן טוב יכול להביא לתוצאות טובות וחיוביות שבמהלך עניינים רגיל לא היו מתקבלות. 

 

תוכן הסכם הגירושין

הסכם גירושין (שקיבל תוקף של פסק דין) / פסק דין מכיל את הזכויות והחובות של בני הזוג והוא קובע כיצד יש לנהוג , הסכם גירושין טוב וממצה כולל בדרך כלל :

  1. הסכמת הבעל למתן גט.
  2. קביעת לוחות זמנים , קביעת מערכת "חוקים" הקובעים כיצד על הצדדים להתנהל  עד ליום מתן הגט ויום סיום העניינים הרכושיים.
  3. משמורת על הילדים.
  4. הסדרי הראייה של הילדים לבין ההורה שאינו המשמורן (כולל חגים וחופשות מביה"ס/גן).
  5. אופן חינוך הילדים.
  6. מקום מגוריהם של הילדים.
  7. מזונות הילדים ומדורם.
  8. הוצאות חריגות של הילדים : טיפולי שיניים,טיפול פסיכולוגי, הוצאות בריאות חריגות , משקפיים , חוגים.
  9. חלוקת רכוש בין בני הזוג (נכסים, חפצים ,נכסים פיננסיים,זכויות עסקיות, זכויות סוציאליות) .

 

הסכם גירושין הינו הסכם שמקבל תוקף רק לאחר אישור בימ"ש לענייני משפחה או ביה"ד רבני. כאשר את פסק הדין זה ניתן לממשו ולאוכפו באמצעות ההוצאה לפועל כנגד צד שלא מקיים את פסק הדין.

הליך הגירושין הינו הליך שטומן בחובו לא פעם מאבקים וחילוקי דעות שלעיתים גם לאחר מתן הגט וקבלת פסק דין המכיל בתוכו את העניינים הרכושיים והמשפחתיים עדיין ישנם חילוקי דעות שמצריכים התערבות משפטית.

ישנם מקרים שצד בוחר על דעת עצמו לא לקיים את פסק הדין ומאחר ומדובר בנושאים המשפחתיים שלא ניתן לממשם בהוצאה לפועל אזי ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לביזיון בימ"ש כנגד הצד הסורר.
אישור בית המשפט או בית הדין הרבני של הסכם הגירושין – הסכמות הצדדים

לרוב ביהמ"ש או ביה"ד יטה לכבד את רצון הצדדים ויאשר את הסכם הגירושין לאחר שיוודא שהצדדים מבינים את השלכות ההסכם.

ביהמ"ש או ביה"ד נוטה להתערב בכל העניינים הנוגעים לילדים במקרים שהוא מוצא כי טובת הילדים נפגעת.

 

יתרונות וחסרונות של הסכם גירושין בהסכמה לעומת התדיינות משפטית?

כשבני זוג מביאים בפני בימ"ש או ביה"ד הסכם גירושין בהסכמה שהוסכם מראש על ידיהם תוך היוועצות בעורך דינם הדבר מהווה יתרון משמעותי שמשפיע באופן מידי בכך שנחסך מהם הצורך בדיונים ארוכים בערכאות משפטיות שמלווים באי הסכמות, חיכוכים , ומתח נפשי המשרה אווירה לא נעימה על הילדים וכל המעורבים בעניין.

להסכם הגירושין בהסכמה יש יתרון נוסף בטווח  הרחוק , בכך שאצל בני זוג אשר להם ילדים משותפים בני הזוג נשארים שותפים בעל כורחם בכל הנוגע לילדיהם , וכדאי למענם ולמען הילדים שטיב היחסים יהיה תקין , ולמעשה בני הזוג נשארים בקשר לאורך כל חייהם בגלל הילדים.

כמו כן ישנם גם לא מעט מצבים שבני זוג שנפרדו ובוחרים לשמור על סוג מסוים של קשר

(גם אם מינימאלי) ,אז להסכם הגירושין שמסתיים במינימום חיכוכים יש לו יתרון על פני התדיינות ארוכות בבתי משפט או בתי הדין.

 

יש להבין כי שמירה על מהלך עניינים תקין על אף המחלוקות הקיימות מול הצד השני משרתת לא פעם את האינטרסים שלך וזאת מכיוון שלפעמים בהבנות ניתן להשיג הרבה יותר ממלחמות ,אסור לשכוח כי אף אדם אינו יודע מה צופן לו העתיד ותמיד עדיף להישאר בסדר ונכון מאשר להיות לא בסדר, האופציה של שינוי אסטרטגיית הפעולה מהידברות והסכמות לאסטרטגיה של מאבק בצד השני תמיד קיימת ושרירה.

 

פנייה לערכאות הינו הליך ארוך שכולל דיונים משפטיים שמצריך את ביהמ"ש או ביה"ד להכריע ולהכתיב לצדדים את תנאי פסק הדין.

הדיונים בערכאות מכריחים את הצדדים לחשוף בפני בימ"ש או ביה"ד פרטים אישיים וכמוסים שעלולים לגרום אי נעימות ואף מבוכה לבני הזוג , דבר שבאופן חד משמעי מעלה את רף המתח והופך את הליך הגירושין לטעון ומורכב , וזאת בגלל המעורבות הרגשית המוגברת.

צד המעוניין בהשגת דבר ספציפי וייחודי לרוב יתקשה לקבלו במקרה של הכרעה ע"י בימ"ש או ביה"ד שחייב להכריע לאור אי הסכמת הצדדים .

למעשה כל אדם יודע מהם הדברים החשובים לו שעליהם אינו יכול/רוצה להתפשר ומהם הדברים הפחות חשובים שעליהם הוא מוכן לוותר במחיר של דבר אחר , כשפסק דין מוכתב ע"י צד שלישי (בימ"ש/ביה"ד) לא תמיד ניתן להעביר באופן מלא את משמעות הרצון הספציפי.

אומנם הדברים אינם שחור ולבן כשמתדיינים בבימ"ש או ביה"ד וכאשר צד מיוצג על ידי עו"ד נחוש שקשוב ללקוחו ניתן להביא בפני בימ"ש או ביה"ד את חשיבות רצון הלקוח בעניין זה או אחר ובימ"ש או ביה"ד קשובים ושקולים.

ישנם לא מעט מקרים המתחילים בהתדיינות בערכאות המשפטיות ולאחר דיון או שניים מבין הצד השני שבמידה והוא ימשיך לדבוק בדרך של מאבקים משפטיים מצפה לו מאבק לא פשוט  ועדיף לו לטובתו לחפש את דרך הפשרה.

לסיכום הליך הגירושין הוא תהליך מורכב ולא נעים הן המבחינה המעשית והן מהבחינה הרגשית. ייעוץ וייצוג על ידי איש מקצוע טוב מביא לידי הפשטה וקיצור תהליכים ארוכים ומורכבים .

עו"ד המבצע מהלכים נכונים מבחינה טקטית ואסטרטגית מביא לרווחה כלכלית ונפשית ללקוחו גם לאחר סיום הליך הגירושין. 

האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד!